Museu d'Arqueologia de Catalunya - Girona

Girona

La seu de Girona del Museu d’Arqueologia de Catalunya aplega els materials arqueològics trobats a les excavacions de diversos jaciments de les comarques de Girona, des de la prehistòria fins a l'edat mitjana.

Té el seu origen en el Museu Provincial d'Antiguitats i Belles Arts, fundat el 1846 per la Comissió Provincial de Monuments, i és, per tant, un dels més antics de Catalunya. Entre el 1846 i el 1857 el museu va tenir diverses ubicacions, fins que el 1857 es va instal·lar al monestir de Sant Pere de Galligants, lloc en què ha restat fins a l’actualitat i que li ha donat el nom amb el qual és conegut tradicionalment.

L'edifici en què es troba és una de les més notables mostres del romànic català del segle XII. No es coneix la data de la seva fundació, però ja existia a la primera meitat del segle X. El 1836 va ser abandonat per la comunitat de monjos benedictins, en aplicació de les lleis desamortitzadores. L’actual museu ocupa el claustre i l'església romànics, i un sobreclaustre construït a la segona meitat del segle XIX. Des de 1992 forma part del Museu d'Arqueologia de Catalunya, actual ens de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.